Workshop:AI verkennen

AI verkennen

Van ethische dilemma’s tot creatieve oplossingen

Kunstmatige intelligentie (AI) heeft zich razendsnel ontwikkeld tot een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks leven. De impact ervan op onderwijs, zorg, en jongerenwerk is enorm, en roept belangrijke vragen op over hoe we deze technologie verantwoord kunnen inzetten. In deze interactieve workshop neemt Wouter van der Horst, mediatechnoloog, je mee in de fascinerende wereld van AI.

Aan de hand van prikkelende stellingen ontdek je waar AI vandaan komt, hoe het werkt, en welke ethische dilemma’s ermee gepaard gaan. We verkennen hoe AI ons kan ondersteunen in ons werk en dagelijks leven, met speciale aandacht voor het jongerenwerk. Kunnen tools zoals ChatGPT helpen bij het ondersteunen van jongeren en het in kaart brengen van de nieuwste trends? De workshop sluit af met een creatieve opdracht waarbij je de grenzen van je verbeelding verlegt met AI.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • De geschiedenis van AI
  • Hoe AI werkt (Large Language Models)
  • Ethische dilemma’s
  • AI en jongerenwerk
  • Relationele AI (menselijke aspecten toedichten aan AI)
  • AI als bron van creativiteit

Wil je ontdekken hoe AI en ChatGPT het jongerenwerk kunnen transformeren? Sta je open voor nieuwe ideeën en praktische experimenten? Meld je aan voor deze workshop en leer hoe je AI kunt inzetten om een grotere impact te maken in het leven van jongeren!

Workshopleider:

Wouter van der Horst

Wouter van der Horst, mediatechnoloog en Practor aan het Practoraat Mediawijsheid in Amsterdam, verbindt naadloos verleden, heden en toekomst dankzij zijn achtergrond in het geschiedenisonderwijs en de internationale museumwereld.

Als auteur van het boek AI in het Onderwijs verkent Wouter de toepassingen en implicaties van kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Zijn uitgebreide kennis en ervaring stellen hem in staat om complexe concepten toegankelijk te maken voor diverse doelgroepen. Wouters passie ligt in het ontdekken van nieuwe mogelijkheden voor leren en onderwijs, waarbij hij streeft naar een balans tussen innovatie en ethiek. Zijn vermogen om technologie op een verantwoorde en inspirerende manier in educatieve contexten te integreren, maakt hem een waardevolle pionier in zijn vakgebied.